Dowiedz się pierwszy

Zapraszam, do grupy z materiałami od Kamili Rowińskiej. https://www.facebook.com/groups/207570576635337/ .

Zaproszenie na sesje Q&A 

Cześć!

Pamiętasz jeszcze darmowe szkolenie online Kamili Rowińskiej?

W takim razie wiesz doskonale, że pytań na koniec było tak wiele, że Kamila musiałaby siedzieć całą noc, by na nie wszystkie odpowiedzieć!

Czy także miałaś do niej pytania i bardzo chcesz poznać na nie odpowiedź?

Właśnie dlatego organizujemy jutro specjalny live, na którym otrzymasz odpowiedź na najbardziej palące pytania i problemy!

Jutro o 20:00 odbędzie się sesja pytań i odpowiedzi z Kamilą Rowińską. Możesz dobrze przemyśleć swoje pytanie i zadać je Kamili. Możesz pytać o asertywność, sprzedaż, budowanie zespołów, zarządzanie, karierę zawodową, komunikację w pracy i w rodzinie, rozwiązywanie konfliktów, pracę coacha, pisanie książek i co tylko chcesz!

Swoje pytanie napisz w polu na komentarze na tej stronie:

<https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/asertywnosc-i-pewnosc-siebie-fundamenty-silnej-osobowosci/>

Na pytania Kamila odpowie jutro o 20:00 na fanpage:

https://www.facebook.com/rowinskacoaching/

Bądź z nami na żywo!

Jak być bardziej asertywnym – 3 przykłady

Wiele osób uważa, że asertywność to sztuka odmawiania. Jest to jednak tylko część prawdy, bo dzięki asertywności możesz wyrażać zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. W rezultacie asertywność zapewnia równorzędne relacje z innymi ludźmi, oraz życie w zgodzie ze sobą.

Czym jest asertywność?

Asertywność umożliwia wyrażenie swoich uczuć bez intencji ranienia innych.

Nie rodzisz się od razu człowiekiem bardzo asertywnym, tylko uczysz się asertywności przez całe życie. Im wyższy poziom Twojej asertywności, tym łatwiej nawiązać Ci partnerskie relacje z innymi i twardo wyznaczyć swoje granice. Nie dajesz sobie wejść na głowę, nie zgadzasz się na to, na co nie masz ochoty i od razu rozwiązujesz pojawiające się problemy. Zupełnie inaczej może wyglądać życie, jeśli Twój poziom asertywności jest bardzo niski. Czujesz się wykorzystywana, mniej ważna w relacjach i sfrustrowana. Masz wrażenie, że tak naprawdę nie dysponujesz własnym życiem, bo to inni decydują, co zrobisz z Twoim czasem. Często się denerwujesz i tracisz we własnych oczach.

Jak budować komunikat asertywny?

W komunikacie asertywnym nie ma miejsca na aluzje, nieścisłości, sarkazm, manipulacje czy złośliwości. Bardzo ważne jest, by mówić o faktach, konkretnych sytuacjach, a nie ich interpretacjach. Model komunikatu asertywnego opiera się na uczuciach, sytuacji i oczekiwaniach.

Ja czuję (emocja), kiedy Ty (sytuacja/zachowanie), oczekuję (czego oczekujesz?). Dzięki zastosowaniu komunikatu JA wyrażasz swoje uczucia i pragnienia w jasny sposób. Rozumiesz to, co czujesz, jak i bierzesz za to odpowiedzialność. Nie obarczasz drugiej strony poczuciem winy, nie oceniasz jej – umożliwiasz jej za to zrozumienie Twoich potrzeb. Taka forma komunikacji dąży do pojednania i rozwiązania sytuacji, a nie zaogniania konfliktu bądź wzajemnych oskarżeń.

Nazwij swoje uczucia

By zbudować komunikat asertywny warto poświęcić nieco czasu na autorefleksję. Zastanów się nad konkretną sytuacją i nazwij uczucia, które Ci w niej towarzyszą. Postaraj się dotrzeć do ich źródła – często za złością stoi strach przed odrzuceniem czy brakiem akceptacji. Im lepiej określisz swoje emocje, tym łatwiej będzie Ci zbudować jasny komunikat.

Nie duś tego w sobie!

Wiele osób czeka na specjalny moment, w którym zareagują asertywnie. Prawda jest taka, że im dłużej zwlekasz, tym trudniej będzie Ci zrealizować swoje postanowienie. Dlaczego? Z każdą niekomfortową sytuacją Twoje granice będą naruszane i coraz bardziej przesuwane. Zacznie narastać w Tobie frustracja i złość na siebie samą. Jak to może się skończyć? Zapomnisz o asertywnej rozmowie i po prostu wybuchniesz. Wyciągniesz w tej awanturze wszystkie brudy, obrazisz partnera, a on także nie pozostanie Ci dłużny. Efekt? Konflikt tylko się pogłębi.

Dlaczego warto uczyć się asertywności?

Asertywność sprawia, że poprawia się jakość wielu sfer Twojego życia. Łatwiej dogadać Ci się z szefem, partnerem, dziećmi, a także odzyskać szacunek do samej siebie. Czujesz spójność między tym, czego pragniesz i tym, co robisz. Daje Ci to pewność siebie i otwartość w relacjach z innymi.

Życie w zgodzie ze sobą

To wyzwalające uczucie, gdy w końcu zaczynasz żyć, tak jak chcesz. Nie musisz tłumaczyć się innym, a jednocześnie jesteś szczera sama ze sobą. Taka postawa buduje Twoją pewność siebie i poczucie własnej wartości.

W badaniach Kernisa i Paradise (2002) wykazano, że osoby z niestabilną samooceną są bardziej defensywne, niż osoby z wysoką i stabilną samooceną. U podstaw tej chwiejności leży niska samoocena utajona.

Asertywność ułatwia Ci budowanie wysokiej i stabilnej samooceny – ze względu na fakt, że postępujesz zgodnie ze swoimi wartościami i jesteś szczera w stosunku do samej siebie. Gdy Twoja samoocena jest niestabilna bardzo często reagujesz agresywnie, zamiast budować komunikat asertywny.

Wartościowe relacje

Często zgadzasz się na wszystko, bo boisz się odrzucenia. W rezultacie Twoi znajomi i przyjaciele postępują z Tobą w określony sposób, bo myślą, że Ci to odpowiada. Nie da się ukryć, że takim relacjom daleko do wartościowych. Daj się polubić za to, jaki jesteś naprawdę, zamiast dążyć do tego, by spełniać wszystkie oczekiwania innych.

Szacunek dla samego siebie

Przypomnij sobie, jak się ostatnio czułaś, gdy zrobiłaś coś sprzecznego ze sobą. W takich sytuacjach pojawia się frustracja i zdenerwowanie. Tracisz do siebie szacunek, obwiniasz się, a także obniżasz własną samoocenę. Teraz wyobraź sobie, że zareagowałaś asertywnie w tej samej sytuacji. Co czujesz? Dumę? Zadowolenie z siebie?

Wyznaczanie granic

Gdy kolejny raz ktoś przekracza Twoje granice masz prawo czuć się zła. Jednak, jeśli do tej pory ani razu nie podjęłaś działania ich wyznaczenia, to skąd ta osoba ma wiedzieć, że robi coś, czego sobie nie życzysz? Dzięki asertywności nauczysz się reagować od razu i twardo wyznaczać swoje granice.

Jak zachować się w konkretnych życiowych sytuacjach?

Asertywność to umiejętność, która przyda Ci się w wielu życiowych sytuacjach. Dzięki niej łatwiej będzie Ci wyznaczać granice, jak i radzić sobie w niekomfortowych momentach. W karierze zawodowej asertywność jest niezbędna, gdy chcesz być odpowiedzialnym i profesjonalnym pracownikiem. W życiu prywatnym ułatwi kontakty z partnerem, a na co dzień sprawi, że te wszystkie małe i denerwujące sytuacje nie będą dla Ciebie frustrujące, niczym nadepnięcie na odcisk. Najłatwiej zobaczysz to na poniższych przykładach.

Praca

Za 20 minut kończysz pracę. Sprawdzasz, czy wykonałaś wszystkie zadania, robisz porządek na biurku i myślami jesteś już na wieczornej randce z partnerem. Nagle podchodzi do Ciebie szef i prosi o wykonanie pilnego raportu na jutro. Wiesz, że nie jesteś w stanie przygotować go w 20 minut, jednak boisz się odmówić. Zgadzasz się i jesteś wściekła na siebie.

Jak możesz zareagować w takiej sytuacji? Na trzy podstawowe sposoby: agresywny, uległy i asertywny.

Reakcja agresywna

Komunikat agresywny może brzmieć tak: „Ciągle tylko wyzyskujesz pracowników, zrób sobie sam ten raport!”. Od razu przechodzisz do ataku i nie dajesz szefowi szans na wyjaśnienie tej sytuacji.

Reakcja uległa

Reagując ulegle po prostu godzisz się bez słowa, choć masz wrażenie, że zaraz wybuchniesz ze złości.

Reakcja asertywna

W komunikacie asertywnym postaw na swoje emocje, fakty i oczekiwania np. „Czuje się niekomfortowo, kiedy 20 minut przed końcem pracy otrzymuję do zrobienia raport „na już”. Nie jest możliwym wykonanie go w 20 minut. Mogę zrobić tyle ile zdążę, jutro z samego rana dokończę resztę. Czy w przyszłości, możemy zadbać o to, abym dostała zadanie na tyle wcześniej, abym miała szansę je dokończyć przed wyjściem?”.

W tym komunikacie jasno zaznaczasz, co jest problemem oraz wskazujesz jego rozwiązanie. Może być tak, że Twój szef nie ma pojęcia, ile zajmuje Ci taki raport i następnym razem będzie pamiętał, by dać Ci na to zadanie więcej czasu. W tej sytuacji jasno postawiłeś granicę oraz od razu zareagowałaś asertywnie.

Rodzina

Na spotkaniach rodzinnych Twoja ciocia w niewybredny sposób wypytuje Cię o Twoje życie osobiste i plany rodzicielskie. Nie chcesz rozmawiać z nią na te tematy, są dla Ciebie kłopotliwe, jednak czujesz się po raz kolejny postawiona pod ścianą. Presja, którą wywołuje bardzo Cię frustruje, jednak nie wiesz, jak zareagować.

W tej sytuacji masz prawo do prywatności, jak i nieodpowiadania na pytania. Nie musisz zwierzać się cioci ze swojego życia osobistego, jeśli nie masz na to ochoty.

Reakcja agresywna

„Ciociu, książkę piszesz? Co Cię to tak interesuje?”

Reakcja uległa

Mimo stresu i zażenowania odpowiadasz na pytania, choć dawno nie czułaś się tak niekomfortowo.

Reakcja asertywna

Możesz powiedzieć: „Ciociu, czuję się niezręcznie, kiedy ciocia pyta mnie o moje plany rodzicielskie. To dla mnie zbyt osobiste. Gdy będę miała do przekazania nowinę, zadzwonię do cioci.”. Nie musisz się tłumaczyć – masz prawo wyraźnie postawić granice i zasugerować, że nie chcesz rozmawiać na określony temat.

Sytuacje codzienne

Czekasz w kolejce do lekarza. Zaraz będzie Twoja kolej. Nagle drzwi do gabinetu się otwierają i zmierza do nich osoba, która była za Tobą w kolejce.

Takie sytuacje bardzo często pojawiają się w życiu codziennym. Jak zatem zareagować prawidłowo?

Reakcja agresywna

Reakcją agresywną będzie w tym przypadku komunikat na TY np. „Jest Pani ślepa? Ja teraz wchodzę do gabinetu”.

Reakcja uległa

Reakcją uległą będzie, chociażby zignorowanie tej sytuacji.

Reakcja asertywna

Zwróć uwagę tej osobie, że byłaś przed nią w kolejce. Nie naskakuj na nią, nie obrażaj – zakomunikuj to spokojnie np. „Przepraszam, byłam w kolejce przed Panią”. Czasami ktoś może Cię nie zauważyć bądź zwyczajnie pomyśleć, że czekasz w innej kolejce.

Asertywność to lepsze relacje z samym sobą!

Każdy może nauczyć się asertywności. Wiąże się to z pewnym wysiłkiem, który zdecydowanie zaprocentuje w przyszłości. Powyższe sytuacje pokazują, że dzięki asertywności życie staje się dużo łatwiejsze. Nie kumulujesz w sobie negatywnych emocji, samodzielnie zarządzasz swoim czasem i decydujesz o tym, co mówisz innym. Zapominasz o tłumaczeniu się, kłamstwie i manipulacjach. To pozwala Ci odetchnąć pełną piersią. Zyskujesz za to pewność siebie, spokój i życie w zgodzie z własnymi wartościami.

Niedawno ruszyła sprzedaż kursu Kamili Rowińskiej „Asertywność w pracy i w rodzinie”, który krok po kroku nauczy Cię asertywności. Zawarta w kursie wiedza pozwoli Ci lepiej zrozumieć siebie, a ćwiczenia pracować nad właściwą komunikacją ze współpracownikami i bliskimi.

Sprawdź kurs >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

Warto podjąć ten wysiłek i poprawić jakość swojego życia. To jedna z lepszych inwestycji, jaką możesz zrobić dla siebie.

Kamila Rowińska od 8 lat prowadzi szkolenia z asertywności, w których rocznie bierze udział blisko 1000 osób! Teraz wiedza, ze szkolenia stacjonarnego o wartości 970zł może zagościć w Twoim domu. Sprawdź kurs >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

i zobacz specjalne BONUSY!

Jak odmawiać bliskiej osobie?

O ile często potrafisz odmówić obcej osobie, to sytuacja komplikuje się, gdy musisz zrobić to samo w stosunku do swojego partnera, czy najbliższej rodziny. Boisz się, że niechcący kogoś zranisz bądź spotkasz się z negatywną reakcją. Często dla świętego spokoju zgadzasz się na coś, co kompletnie Ci nie odpowiada, a potem czujesz złość na siebie i obiecujesz sobie, że to ostatni raz. Sytuacja jednak się powtarza, a Ty ciągle nie wiesz, jak odmówić bez poczucia winy?

Dlaczego boisz się odmawiać?

Odmowa bliskiej osobie wiąże się z dużym stresem. Boisz się jej reakcji i jednocześnie nie chcesz jej zranić swoją decyzją. Być może uczono Cię, że należy być miłą i uprzejmą dla innych i odmawianie kojarzy Ci się z niegrzecznym zachowaniem? Przez długi czas zgadzałaś się na wszystko, o co poprosili Cię najbliżsi i zastanawiasz się, czy ktoś potraktuje teraz Twoją odmowę na poważnie?

Istnieje wiele obaw, które nie pozwalają Ci żyć w zgodzie ze sobą. Opinia innych, ich złość, czy smutek. Pamiętaj, że masz prawo do odmowy i życia według swoich wartości. Nie musisz zgadzać się na wszystko, szczególnie jeśli wiąże się to z przekraczaniem Twoich granic.

Odmów i żyj w zgodzie ze sobą

Wbrew pozorom, zgadzanie się na każdą rzecz, której oczekują Twoi najbliżsi, nie wpływa pozytywnie na Wasze relacje. Te powinny być oparte na bliskości, prawdzie, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. By to osiągnąć, konieczne jest komunikowanie własnych potrzeb i oczekiwań oraz szacunek do potrzeb i oczekiwań drugiej osoby. Często w takich sytuacjach potrzebne są kompromisy, których nie da się wypracować, jeśli jedna strona będzie narzucała swoje zdanie, a druga zgadzała się i później cierpiała z tego powodu.

Masz prawo do własnych uczuć i potrzeb, nawet jeśli nie pokrywają się one z tym, czego oczekują Twoi najbliżsi.

Asertywność buduje Twoją pewność siebie i zwiększa samoocenę. Jak wykazały badania Global Web Index (GWI):

89,4% Polek stwierdziło, że najważniejsza jest dla nich pewność siebie, bez względu na to, co pomyślą sobie o nich inni. W teście wielokrotnego wyboru 89% wskazało także, że niezwykle istotna jest dobra samoocena, która polega na tym, by czuć się dobrze ze sobą.

Wyobraź sobie taką sytuację: Twój partner prowadzi firmę i kolejny raz prosi Cię byś pomogła mu w jego zawodowych obowiązkach. Masz tego dość i nie chcesz kolejnym razem się zgodzić. Chcesz w tym czasie zająć się swoimi obowiązkami.

Jak odmawiać nie raniąc?

Asertywność jest umiejętnością mówienia o własnych uczuciach bez intencji ranienia innych. Pozwala ona tym samym na komunikację pełną szacunku i bliskości. By odmówić partnerowi asertywnie musisz zastosować kilka poniższych kroków.

Weź głęboki oddech

Jeśli prośba Twojego partnera wyprowadziła Cię z równowagi, to odczekaj chwilę. Najgorsze co możesz zrobić, to działać pod wpływem silnych emocji – powiesz wtedy za dużo i nie wyjaśnisz tej konkretnej sytuacji. Skup się na swoim oddechu i powoli się wycisz. Możesz też przejść się po domu, zrobić sobie kawę i dopiero wrócić do rozmowy.

Zastanów się, o co Ci chodzi Czy przeszkadza Ci sama pomoc w firmie partnera, czy to, że tak często Cię o to prosi? Może jesteś przepracowana i chciałabyś odpocząć, zamiast zajmować się obowiązkami swojego partnera? A może czujesz się wykorzystywana?

Nazwij swoje uczucie Najważniejszym elementem budowania komunikatu asertywnego są Twoje uczucia. Zastanów się, co konkretnie czujesz w tej sytuacji? Złość? Rozczarowanie? Frustracje? Zmęczenie?

Zbuduj komunikat asertywny

W komunikacie asertywnym skupiasz się na JA, a nie TY. Tym samym nie powiesz: „Ty nigdy nie wyrabiasz się ze swoją pracą – radź sobie sam!”, tylko „Czuje się sfrustrowana, kiedy kolejny raz prosisz mnie o pomoc w swojej firmie, chciałabym byś robił to rzadziej”. By dobrze zbudować komunikat asertywny musisz wiedzieć zarówno co czujesz, jak i czego oczekujesz.

Zmiękczenie

W komunikacie do bliskiej osoby możesz zastosować jeszcze coś takiego jak zmiękczenie. Dzięki zmiękczeniu możemy nieco złagodzić fakt odmowy mówiąc na końcu: „przykro mi”. Ważne jednak, by nie przepraszać! Możesz także zaznaczyć w komunikacie, że kochasz swojego partnera, ale nie będziesz mu pomagała w firmie za każdym razem, gdy Cię prosi.

Twardo broń swojej granicy

Musisz się liczyć z tym, że jeśli do tej pory pomagałaś partnerowi za każdym razem – kosztem swojego czasu -, to może on Cię dalej prosić i namawiać, byś znowu to zrobiła. Jeśli masz na to ochotę, to nie ma problemu, gdy nie chcesz – musisz twardo bronić swojej granicy. W tym przypadku najlepiej sprawdza się metoda zdartej płyty – powtarzaj, że już rozmawialiście o tej sytuacji i przypominaj, co wtedy mówiłaś. ˛

Nie daj się manipulacjom

Często ta druga strona, by osiągnąć swoje cele zaczyna manipulować Twoimi uczuciami. Wprowadza Cię w poczucie winy albo zupełnie nie przejmuje odmowy. W tej sytuacji nie możesz przejmować odpowiedzialności za czyjeś uczucia. Asertywnie wyjaśniłaś konkretną sytuację i jedyne co możesz zrobić, to dać tej drugiej osobie czas na zaakceptowanie Twojej odmowy.

Druga osoba powinna zrozumieć, że na prośbę możesz się zgodzić lub odmówić.

Wiele osób w takiej sytuacji reaguje gniewem bądź czuje się skrzywdzonych. W tym przypadku dobrze byłoby na moment przyjąć perspektywę osoby odmawiającej i zadać sobie kilka pytań.

• Z jakiego powodu partnerka odmówiła?

• Jakie potrzeby kryją się za odmową?

• Czy istnieje inna metoda na rozwiązanie tej sytuacji, by dwie strony były zadowolone? Jeśli Twojemu partnerowi faktycznie na Tobie zależy, to zrozumie odmowę. Gdy jednak zarzuca Cię pretensjami, to zachowuje się egoistycznie i próbuje w ten sposób osiągnąć swój cel Twoim kosztem.

Skoro Twój partner potrzebuje częstej pomocy w obowiązkach firmowych, to sygnał, że ma za dużo pracy, której nie jest w stanie samodzielnie wykonać. Rozwiązaniem sytuacji może być zatrudnienie dodatkowego pracownika. Ty masz swoją pracę, swoje obowiązki i swoją odpowiedzialność. Ktoś, nawet osoba bliska, nie powinna budować swojego biznesu Twoim kosztem.

Różnica między odmawianiem bliskiej osobie a komuś obcemu

Odmawianie bliskiej osobie jest tak trudne, dlatego, że łączą Was bliskie relacje i wzajemne oczekiwania. Zależy Ci na partnerze i chciałabyś dla niego wszystkiego, co najlepsze. Z tego powodu wiele razy zgadzasz się na coś, co Ci nie odpowiada. Boisz się reakcji, konfliktu i odrzucenia.

Gdy odmawiasz obcej osobie sytuacja jest o wiele mniej skomplikowana. Od razu możesz zastosować komunikat asertywny i jasno określić swoje granice – w tym przypadku nie obawiasz się mocno emocjonalnej reakcji, czy złości drugiej strony.

Problem z odmawianiem bliskim może wynikać także z norm bądź wzorców zachowania, do których przywykłaś. Być może wydaje Ci się, że bliskim zawsze powinno się pomagać, nawet kosztem własnego zdrowia i samopoczucia? Takie zachowanie nie prowadzi jednak do niczego dobrego – wprost przeciwnie: narasta Twoja frustracja, ponieważ tkwisz w układzie, w którym czujesz się nieważna. Co gorsza, coraz częściej tracisz we własnych oczach.

Znowu powiedziałaś TAK?

Co się stanie, gdy znowu się zgodzisz? W większości przypadków poczujesz złość na siebie i swojego partnera. Ta zbyt długo trzymana w sobie może sprawić, że w końcu wybuchniesz. Prawda jest taka, że partner ma prawo poprosić, a Ty masz prawo odmówić.

Asertywność jest umiejętnością, której możesz się nauczyć. Nie z dnia na dzień, ale codziennie wykonując małe kroki. Warto, bo dzięki asertywności poprawisz jakość swojego życia, relacje z innymi ludźmi, a także popracujesz nad własnym poczuciem wartości i pewnością siebie.

Jeśli znowu powiedziałaś TAK zamiast NIE, to nie biczuj się, tylko rób wszystko by następnym razem faktycznie odmówić.

Przeanalizuj sytuację

Zastanów się, dlaczego nie odmówiłaś? Przeanalizuj sytuację, jej okoliczności, a także własne emocje. Co powoduje, że automatycznie wyrażasz zgodę? Może potrzebujesz poprosić o czas na zastanowienie się?

Wyciągnij wnioski

Ustal co Ci przeszkodziło tym razem, by w przyszłości nie popełnić tego samego błędu.

Naucz się asertywności

Chciałabyś nauczyć się rozmawiać ze swoim partnerem i żyć w zgodzie z własnymi wartościami? Nie zgadzać się na wszystko, co proponują Ci inni, tylko respektować swoje potrzeby? Masz dość kłamstw, wymówek i wyrzutów sumienia? Możesz to zmienić, jeśli zaczniesz pracować nad asertywnością. To proces, który całkowicie odmieni Twoje życie.

Niedawno ruszyła sprzedaż kursu online Kamili Rowińskiej „Asertywność w pracy i w rodzinie”, w którym krok, po kroku wyjaśnia, jak budować komunikat asertywny, zwiększać swoją pewność siebie, a także lepiej komunikować się z otaczającymi Cię ludźmi.

Sprawdź kurs >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

To najwyższy czas, by zadbać o siebie na wielu polach – teraz masz tę wyjątkową okazję!

Kamila Rowińska od 8 lat prowadzi szkolenia z asertywności, w których rocznie bierze udział blisko 1000 osób! Teraz wiedza, ze szkolenia stacjonarnego o wartości 970zł może zagościć w Twoim domu. Sprawdź kurs >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

i zobacz specjalne BONUSY!

Jak nie ulegać emocjom podczas dyskusji?

Często dajesz się ponieść emocjom w czasie dyskusji? Z tego powodu odwlekasz w nieskończoność ważne rozmowy i zamiast otwarcie mówić o swoich emocjach, tłumisz je w sobie? Wiesz, że to zamknięte koło, bo prędzej, czy później wybuchniesz i zamiast konstruktywnej rozmowy dasz się ponieść negatywnym emocjom? Stoczysz walkę na śmierć i życie, z której nic nie będzie wynikało, a Twój problem wcale nie zniknie? Kolejny raz powiesz coś, czego będziesz żałować? Czujesz, że zaczęła męczyć Cię ta sytuacja? Dowiedz się, jak przestać ulegać emocjom w czasie dyskusji i od razu rozwiązywać pojawiające się problemy.

Trudna rozmowa z szefem

Niech za przykładową stresującą i wyprowadzającą z równowagi sytuację posłuży rozmowa z szefem. Wyobraź sobie, że zaczęłaś właśnie swój dzień pracy, aż tu nagle Twój szef wzywa Cię do siebie. Słyszysz, że Twój ostatni raport jest wykonany na żenującym poziomie i tylko idiota mógłby popełnić tyle błędów. Czujesz, że zaraz wybuchniesz, a nie chcesz, by ta rozmowa zakończyła się awanturą, tylko wyjaśnieniem sytuacji oraz zakomunikowaniem szefowi, że chcesz, aby komunikował się z Tobą w sposób kulturalny.

Ochłoń!

Gdy zaczynasz się denerwować, to Twój organizm przechodzi w tryb walki. Czujesz przyspieszające tętno, odpływającą krew i narastające napięcie. W takim stanie jesteś tylko o krok od wybuchu, dlatego powiedz sobie stop i zastosuj poniższe techniki zmniejszania napięcia.

Skup się na oddechu

To pierwsza rzecz, którą możesz zrobić w takiej sytuacji. Poczuj, jak powietrze wpływa i wypływa z płuc, skup się na drodze, jaką pokonuje z nozdrzy do gardła. Możesz policzyć liczbę oddechów, by odzyskać równowagę.

Nazwij to, co czujesz

Ta technika pomoże Ci uporać się z nadmierną ilością myśli i odczuć, które kłębią się w Twojej głowie. Nazwanie konkretnych emocji pozwala się od nich zdystansować. Nazwij emocje, które odczuwasz, wyjaśnij je sobie np. „ Szef skrytykował mój projekt i nie powiedział, jakie błędy zrobiłam. Do tego mnie obraził, w związku z tym odczuwam złość”.

Daj sobie chwilę na ochłonięcie

Nikt z nas nie lubi być pod ścianą. Narastające napięcie męczy na tyle, że o wiele łatwiej jest wybuchnąć i w rezultacie wywołać awanturę. Jeśli czujesz, że ćwiczenia oddechowe i nazwanie uczuć, to dla Ciebie w tym momencie za mało, to daj sobie czas. Nie musisz reagować w tej samej sekundzie. Nie wychodź bez słowa, tylko znajdź coś do zrobienia właśnie w tym momencie — powiedz, że potrzebujesz się czegoś napić lub, że potrzebujesz pójść do toalety. Powód nie jest istotny, ważne byś dała sobie chwilę na uspokojenie się. Potem możesz wrócić i spokojniej kontynuować rozmowę.

Umiejętność komunikowania się, stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej, niż za jakikolwiek inny” John D. Rockefeller

Mądrze poprowadź rozmowę

Pamiętaj, że niezależnie od tego z kim rozmawiasz, masz prawo dbać o siebie i o swoją godność. W przypadku tej konkretnej sytuacji z szefem doszło do naruszenia Twoich granic (obrażenie Cię) oraz przekazania Ci niekonkretnych informacji – nadal nie wiesz, co w Twoim raporcie było źle wykonane. Tym samym nie masz pojęcia czy pretensje Twojego szefa są uzasadnione, czy też nie. Masz jednak pewność, że jego komunikat był agresywny i przekraczający Twoje granice.

Cel rozmowy

Postaw sobie za cel rozmowy wyjaśnienie, jakie konkretnie błędy pojawiły się w raporcie oraz zakomunikowanie, że Twój szef przekroczył granicę obraźliwie się do Ciebie odzywając.

Trzymaj się tematu

Rozmowa powinna wyjaśnić tę konkretną sytuację, dlatego kluczowe jest trzymanie się jednego tematu. To nie czas i miejsce, by wyciągać stare waśnie i wypominać je szefowi. Do niczego to nie prowadzi, prócz zaognienia konfliktu.

Buduj komunikat asertywny

Nie zwracaj się do szefa na TY. Nie mów, że on zawsze Cię źle traktuje, czy nigdy nie docenia Twoich starań. Takie sformułowania sprowokują go tylko do bronienia się, bądź kolejnego ataku. Skup się na komunikacie JA. Co czujesz w związku z zachowaniem szefa? Jakie konkretnie zachowanie Cię zraniło? Zbuduj komunikat asertywny według poniższego wzoru:

Ja czuję (emocja), kiedy Ty (zachowanie/sytuacja), oczekuję (czego oczekujesz w przyszłości w podobnych sytuacjach).

Słuchaj!

Gdy powiesz o swoich odczuciach i oczekiwaniach, wysłuchaj drugiej strony. Nawet jeśli nie zgadzasz się ze wszystkim, co mówi, to nie unoś się. Zamiast tego dopytaj się, czy dobrze coś zrozumiałaś. Spróbuj zrozumieć interpretację drugiej strony i szukać punktów wspólnych – czyli argumentów, które Was łączą.

Szukaj punktów wspólnych

Dąż do porozumienia, a nie do eskalacji konfliktu. Skup się na szukaniu tego, co Was łączy w tej rozmowie, a nie dzieli. Dzięki temu, łatwiej dojdziesz do porozumienia i wypracowania sobie standardów kolejnych rozmów – tym razem konstruktywnych i pełnych szacunku.

Nie walcz o zwycięstwo tylko porozumienie

Zmień swoje podejście do dyskusji. Najważniejsze jest w niej nie zwycięstwo, a porozumienie. Rozmowa ta powinna opierać się na wzajemnym szacunku i wysłuchaniu, wtedy możesz mieć pewność, że jasno wyznaczyłaś własne granice i asertywnie zareagowałaś w niekomfortowej dla Ciebie sytuacji.

Nie zrażaj się brakiem natychmiastowych efektów

Nie zawsze jedna rozmowa przyniesie pożądany przez Ciebie efekt. Jednak nie jest to powód do tego, by w ogóle unikać tego sposobu rozwiązywania problemów. Nie duś miesiącami emocji w sobie, tylko mów o nich w miarę na bieżąco. Jeśli długo tkwisz w sytuacjach, które są dla Ciebie niekomfortowe, to tracisz poczucie własnej wartości, a także umiejętność nawiązywania prawidłowych relacji z innymi.

Nie popełniaj tych błędów

Konstruktywna rozmowa powinna być konkretna i nastawiona na osiągnięcie porozumienia, dlatego nie popełniaj poniższych błędów – sprowadzą one dyskusję na wojenną ścieżkę i zniweczą Twoje wcześniejsze wysiłki.

Oskarżenia

Osądzanie to jak wydawanie wyroku, od którego ciężko się odwołać. Jeśli w rozmowie, która miała wyjaśnić konkretną sytuację, obwiniasz swojego szefa, to nie dziw się, że reaguje on gniewem. Zachowujesz się w takiej sytuacji agresywnie, co nie ułatwia dojścia do porozumienia.

Groźby

 Groźby pojawiają się najczęściej, gdy czujesz się zupełnie bezsilna. Brakuje Ci argumentów, dlatego próbujesz osiągnąć swój cel agresywnie. Do niczego pozytywnego to Cię nie zaprowadzi, a nawet może skończyć się poważnymi konsekwencjami.

Nieodpowiedni moment

Co to znaczy? Wyobraź sobie, że to dzień zamknięcia ważnego projektu. Wszyscy są zmęczeni i poddenerwowani, a szef biega, jak w ukropie starając się opanować sytuację. Czy to dobry moment na rozmowę? Nie! Poproś szefa o spotkanie następnego dnia i na spokojnie z nim porozmawiaj. Taka rozmowa będzie łatwiejsza, gdy obydwoje ochłoniecie, a sytuacja w firmie się rozluźni.

Reaguj szybko Asertywność w sferze zawodowej jest niezwykle ważna. Spędzasz w pracy znaczną część życia, dlatego, jeśli czujesz się w niej niekomfortowo bądź szef narusza Twoje granice, to narasta w Tobie złość i sukcesywnie zmniejsza się Twoje poczucie własnej wartości. Czujesz, że dajesz sobie wejść na głowę, co skutkuje złością na samego siebie. Możesz reagować ulegle bądź agresywnie, co nie przyczyni się do poprawy Twojej sytuacji – wprost przeciwnie! Od początku działaj asertywnie, by nie doprowadzić do przekraczania Twoich granic – od tego zaczyna się między innymi mobbing i poniżanie w pracy. Według badań Instytutu ARC Rynek i Opinia, co czwarty pracujący Polak osobiście doświadczył albo był świadkiem poniżania i upokarzania (28%), lub też dyskryminacji (24%) w miejscu pracy.

Rozmowa z szefem nie jest łatwa, bo obawiasz się zwolnienia i przykrych konsekwencji. Jednak, jeśli nie nauczysz się asertywnie komunikować z szefem, to nie masz szans stać się lepszym pracownikiem i nawiązać z nim partnerskich i otwartych relacji. Ciągle będą pojawiały się konflikty i brak porozumienia.

Obydwoje gracie w tej samej drużynie i do tej samej bramki. Warto o tym pamiętać i zamiast tłumić w sobie emocje, to lepiej na bieżąco wyjaśniać wszystkie niedomówienia. Dzięki temu Twój szef będzie wiedział, czym aktualnie się zajmujesz, jakie masz problemy, a także i oczekiwania.

Tego możesz się nauczyć!

Chcesz nauczyć się asertywnej komunikacji? Pragniesz być docenianym pracownikiem, który dobrze wykonuje swoje obowiązki i lubi swoją pracę? Bez frustracji, bez narastającego gniewu – w dobrych relacjach z szefem i współpracownikami? Zacznij pracować nad swoją asertywnością.

Niedawno ruszyła sprzedaż kursu Kamili Rowińskiej „Asertywność w pracy i w rodzinie”, w którym krok, po kroku wyjaśnia, jak budować komunikat asertywny, zwiększać swoją pewność siebie, a także lepiej komunikować się z otaczającymi Cię ludźmi. Sprawdź kurs >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

To najwyższy czas, by zadbać o siebie na wielu polach – teraz masz tę wyjątkową okazję!

Kamila Rowińska od 8 lat prowadzi szkolenia z asertywności, w których rocznie bierze udział blisko 1000 osób! Teraz wiedza, ze szkolenia stacjonarnego o wartości 970zł może zagościć w Twoim domu.

Sprawdź kurs >> i zobacz specjalne BONUSY!

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

Spieszę z ważną informacją!
Dzisiaj wystartował kurs Kamili Rowińskiej: „Asertywność w pracy i w rodzinie”.
To skondensowana dawka wiedzy, w formie wysokiej jakości nagrań wideo i ćwiczeń, które pomogą Ci błyskawicznie ruszyć z miejsca i zacząć budować postawę asertywną – krok, po kroku i w praktyce. KLIKNIJ TUTAJ i zapoznaj się z programem szkolenia >>

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

UWAGA: to nie jest szkolenie dla osób, które myślą, że samo kupienie kursu wystarczy, by coś się zmieniło. Do tego potrzebne jest wykonywanie ćwiczeń i regularna praca nad sobą.

Dlaczego warto?

  • Zyskasz więcej czasu, bo przestaniesz godzić się na rzeczy, których zwyczajnie nie chcesz robić.
  • Poprawisz relacje w Twoim związku — łatwiej wyrazisz potrzeby w końcu WARTOŚCIOWO porozmawiasz z partnerem.
  • Zwiększy się Twoje poczucie własnej wartości — ustalisz, co jest dla Ciebie najważniejsze i przestaniesz bać się żyć po swojemu.
  • Zaczniesz robić to, co Cię uszczęśliwia — nauczysz się mówić o swoich uczuciach i potrzebach, nie raniąc innych. DOŁĄCZ TERAZ i zacznij działać!

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

To już CZAS!
Cześć!
Dzisiaj będzie KRÓTKO i na temat.

Jeśli chcesz:

  • Zyskać więcej czasu i zwyczajnie przestać godzić się na rzeczy, których nie chcesz robić.
  • Poprawić swoje relacje w związku ucząc się wyrażania potrzeb, jak i wartościowej rozmowy z partnerem.
  • Zwiększyć swoje poczucie własnej wartości – ustalić, co jest dla Ciebie najważniejsze i przestać bać się żyć po swojemu.
  • Zacząć robić to, co Cię uszczęśliwia – nauczyć się mówić o swoich uczuciach i potrzebach nie raniąc innych.

Zapoznaj się z programem kursu Kamili Rowińskiej: „Asertywność w pracy i w rodzinie”!

>> Kliknij TUTAJ <<<

To kurs online, który nauczy Cię budować komunikaty asertywne i w rezultacie być SZCZĘŚLIWSZYM człowiekiem.
Podsumowując: rośnie Twoja pewność siebie, zyskujesz więcej czasu, lepszy związek, a także ZADOWOLENIE Z SIEBIE.
Powiedz mi, czy może być lepsza inwestycja od tej w TWOJE SZCZĘŚCIE?

Kurs Kamili Rowińskiej  pomoże Ci wypracować postawę asertywną i żyć w zgodzie ze sobą. Wiem, że to nie jest łatwe i wymaga sporej ilości pracy, JEDNAK warto podjąć ten wysiłek i krok, po kroku zmienić swoje życie na LEPSZE.

Dołącz do kursu TERAZ i zacznij działać!

https://asertywnosc.tv/aff/droga/kurs/

W kursie znajdziesz porządną dawkę wiedzy i wskazówki, dzięki którym ruszysz z miejsca. Im szybciej bowiem przejdziesz do PRAKTYKI, tym lepiej!

Pozdrawiam serdecznie!

Masz wolny wieczór? Świetnie się składa, bo chcę Ci złożyć propozycję nie do odrzucenia. Dzisiaj o 20:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online „Asertywność i pewność siebie – fundamenty silnej osobowości” prowadzona przez Kamilę Rowińską. To świetna okazja, by zacząć pracować nad asertywnością i pewnością siebie. Zapisz się już teraz

https://rowinskabusinesscoaching.com//aff/droga/asertywnosc-szkolenie-online/

Na konferencji online dowiesz się:

  • Jak budować komunikaty asertywne?
  • Jak zwiększać swoją asertywność?
  • Jak twardo wyznaczać granice?
  • Jak żyć w zgodzie z własnymi wartościami?
  • Jak budować swoją pewność siebie?

Nie przegap takiej wyjątkowej okazji! Do zobaczenia!

Obejrzyj zaproszenie

 

 

Czytaj dalej, jeśli chcesz pracować nad asertywnością i pewnością siebie!

Zapraszam Cię na bezpłatne szkolenie online: „Asertywność i pewność siebie – fundamenty silnej osobowości”, które przeprowadzi Kamila Rowińska- coach, bizneswoman i autorkę bestsellerowych książek.

https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/asertywnosc-szkolenie-online/

Jeśli znasz Kamilę, to wiesz, że możesz liczyć na ogromną dawkę wiedzy i motywacji. Jeśli nie znasz, to najwyższy czas to zmienić!

Na szkoleniu online dowiesz się:

  • Jak budować komunikaty asertywne?
  • Jak zwiększać swoją asertywność? Jak twardo wyznaczać granice? Jak żyć w zgodzie z własnymi wartościami?
  • Jak budować swoją pewność siebie?

Taka okazja nie trafia się często! https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/asertywnosc-szkolenie-online/

Podjęłaś pochopną decyzję? Zobacz, jak się z niej wycofać:

  • Postaw na szczerość. Powiedz, dlaczego podjęłaś taką decyzję, oraz dodaj z jakiego powodu musisz się z niej wycofać.
  • Nie biczuj się ani tym bardziej nie złość na drugą osobę – bądź uprzejma i dowiedz się nie tylko, jak wyjść z tej sytuacji, ale także, jak jej więcej nie powtórzyć.

Koniecznie zobacz video Kamili Rowińskiej: „ Jak wycofać się z pochopnie podjętej decyzji?”. Warto zrobić z tego materiału porządne notatki i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/wycofaj-sie-z-podjetej-decyzji/

Czasami pod wpływem emocji decydujesz się na coś, czego szybko zaczynasz żałować. Okazuje się, że zadeklarowana pomoc zajmie Ci za dużo czasu, albo z innego powodu nie dasz rady tego zrobić. Tylko jak się wycofać i zachować TWARZ? To nie będzie łatwe, jednak lepiej to zrobić, niż KOMPLETNIE ZAWALIĆ. Dlatego… Zamknij drzwi do pokoju i poświęć te 10 minut na obejrzenie całego nagrania od Kamili. Jeśli właśnie tkwisz w takiej niekomfortowej sytuacji, to jest to idealny moment, by ZACZĄĆ DZIAŁAĆ!

Właśnie się na coś zgodziłaś.

Mija kilka godzin, ochłonęłaś i już żałujesz…

Dlaczego?

  • Bo nie będziesz miała czasu dotrzymać obietnicy.
  • Bo po analizie ten projekt do końca Ci nie odpowiada.
  • Bo zrozumiałaś, że kosztem tego projektu musisz poświęcić inne ważne aspekty swojej codzienności.

Pytanie: CO TERAZ?

Przeczytaj artykuł na blogu Kamili poświęcony pochopnym decyzjom.

https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/wycofaj-sie-z-podjetej-decyzji/

I popraw swoją sytuację już TERAZ!

Zapisując się do mojej grupy zyskujesz pewność, że powiadomię Cię o kolejnych kampaniach Kamili. Pamiętaj tylko, żeby kliknąć, pod przyciskiem lubię to wyświetlaj napierw. Jeśli nie możesz go znaleźć napisz do mnie na monika@dlaow.pl .Grupa, dzięki bezpłatnym materiałą umożliwia sprawdzenie, czy warto zainwestować w szkolenia Kamili Rowińskiej.

Jednym z najważniejszych biznesowych narzędzi jest asertywność. Wiele osób twierdzi, że asertywność kończy się i zaczyna na umiejętności powiedzenia „nie”. Jeśli i Ty tak twierdzisz to ten projekt jest właśnie dla Ciebie. W tej zakładce będę zamieszczała bezpłatne materiały promujące kurs online Kamili Rowińskiej pt. „Asertywność w pracy i w rodzinie”. Materiały nie były nigdy wcześniej publikowane. Powstały na potrzeby kampanii. Śledząc tę zakładkę możesz zobaczyć je jako jedna z pierwszych osób. Będą to materiały wideo z wersjami tekstowymi, webminar oraz sesja Q&A.

Kim jest Kamila Rowińska?

Zawodowo:

Certyfikowany master facilitator, trener, dyplomowany coach oraz inwestor.
Autorka i współautorka sześciu książek o tematyce biznesowej i coachingowej, w tym bestsellera „Kobieta Niezależna”.
Przez 13 lat zarządzała zespołem 3500 osób współpracując z szwedzkim koncernem kosmetycznym.Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu: budowania swojej wewnętrznej siły, sprzedaży i budowania zespołu.
Jej misją jest wspieranie innych w zwiększaniu efektywności zarówno osobistej, jak i biznesowej.

Prywatnie:

Żona Rafała i mama dwójki dzieci.
Ciepła, wyrozumiała, energetyczna i wymagająca kobieta.
W swoim życiu doświadczyła trudnych chwil w Domu Dziecka, śmierci swoich bliskich, 9 guzów piersi.
Drogę do swojego pierwszego miliona przeszła bez koneksji, obfitego spadku czy też majątku męża. Na co dzień mieszka w Brukseli.
Więcej na temat Kamili Rowińskiej można przeczytać na
www.RowinskaBusinessCoaching.com

Czy nieumiejętność asertywnej komunikacji to także Twój problem? Mam do Ciebie 3 kontrolne pytania: 
  • Czy czujesz się wykorzystywany?
  • Czy zgadzasz się na rzeczy, na które nie masz ochoty?
  • Nie potrafisz wyznaczać granic, ze strachu przed konfrontacją?
Odpowiedziałeś TAK? Czytaj dalej… Osobom, które mają niski poziom asertywności żyje się dużo ciężej, dlatego im szybciej nauczysz się budować asertywne komunikaty, tym lepiej poczujesz się SAM ZE SOBĄ i w końcu ODETCHNIESZ PEŁNĄ PIERSIĄ. Jeśli chcesz zacząć pracować nad swoją asertywnością, to mam coś dla Ciebie https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/jak-byc-asertywna

Ponieważ są osoby, które zamiast wideo wolą przeczytać tekst, specjalnie dla nich przygotowaliśmy wersję tekstową video. https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/jak-byc-asertywna/

Kamila Rowińska – coach, trenerka i autorka bestsellerowych książek, pokazuje w nim, jak zwiększać swoją asertywność. To 20 minut konkretnej dawki wiedzy, dlatego przygotuj sobie coś do notowania – przyda się!

Czas na chwilę prawdy…

Czy w Twojej pracy:

  • Szef kolejny raz każe Ci zostać po godzinach?
  • Masz za dużo obowiązków i ledwie się wyrabiasz?
  • Czujesz, że masz za mało czasu, przez co nie wykonujesz swoich obowiązków tak dobrze jak byś mogła?
  • Aktualna sytuacja Cię frustruje, nie wiesz jak to powiedzieć szefowi?

Jeśli tak, to komiecznie zobacz TO VIDEO

https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/jak-powiedziec-szefowi-ze-masz-za-duzo-pracy/

Nagrała je Kamila Rowińska coach, trenerka, autorka bestsellerowych książek, a także bizneswoman i szefowa, która buduje świetne relacje ze swoim zespołem.

To nagranie pomoże Ci zbudować podstawy wzajemnej komunikacji z szefem. Warto poświęcić czas na obejżenie zapisanie najważniejszych wniosków.

Korzyści?

Zamiast:

  • Stresu,
  • Nerwów,
  • Frustracji,
  • Złości.

…Poczujesz ulgę i zostaniesz doceniona!

To będzie najlepsze co zrobisz dziś dla siebie!

„Na myśl o pracy boli Cię brzuch? Kiedyś lubiłaś to czym się zajmujesz, dziś masz problem z dowożeniem zadań? Sytuacja ciągle się pogarsza? Na myśl o DEADLINEie robi Ci się słabo?

Poświęć kwadrans, na zapoznanie się z video Kamili Rowińskiej:
„Jak powiedzieć szefowi, że masz za dużo pracy?” https://rowinskabusinesscoaching.com/aff/droga/jak-powiedziec-szefowi-ze-masz-za-duzo-pracy/
PRZESTAŃ:

  • brać za dużo zadań na głowę
  • stresować się tym, że kolejny raz zawalisz termin

Zacznij skutecznie komunikować się z szefem i grać z nim do jednej bramki. POKAŻ, że jesteś profesjonalistką i osobą godną zaufania.
Jak?
Wszystko znajdziesz w nagraniu
Jeśli toniesz w obowiązkach i do tej pory nie widziałaś wyjścia z sytuacji, to VIDEO zmieni
Twoje życie – szczerze polecam!
Monika Natkaniec