Zastosowanie elipsy

To ciekawe zjawisko wywodzi się z wiedzy o reklamie. Jest figurą retoryczną, która sugeruje myślenie o czymś w momencie kiedy nie można wymienić nazwy rzeczy lub czynności, którą mamy na myśli. Potocznie mówi się o tym jako o wypowiedzi z drugim dnem lub wyrażeniu z podtekstem. Początki jego notujemy na czasy prohibicji kiedy to mimo wszystko producenci alkoholu chcieli reklamować alkohol i trafiać z tym przekazem do konkretnej grupy odbiorców będąc rozumianymi. Ciekawe może być dla potencjalnych klientów zastosowanie jej na stronie internetowej odbiorców. Teksty dwuznaczne poprostu śmieszą. Raczej wiadomo o co chodzi (i tu klient się cieszy bo myśli, że jest jakiś szczególnie inteligentny, że wie), a jest możliwość interpretacji przynajmniej na dwa sposoby. Elipsę mamy np. w zdaniu ” Jan zakopał skarb, wraz z koleżanką.”
Co można odebrać jako zakopał skarb i koleżankę / on i koleżanka zakopali skarb. Mianem tej figury retorycznej określić można też zdania pozbawione, wiadomego wszystkim podmiotu lub orzeczenia. Np. Ja zjem kanapkę a ty bułkę. Nie piszę Ja zjem kanapkę a ty zjesz bułkę bo jak nie użyję drugiego bez to i tak wiadomo o co chodzi. Ty pójdziesz prosto a ja w prawo. Ja jestem blondynką a ty brunetką. Nie mówię : Ja jestem blondynką a ty jesteś brunetką bo i tak wiadomo o co chodzi. Ja słucham rapu a ty (słuchasz) popu. On woli czerwony a ona (woli) niebieski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *